torsdag 22. februar 2018

Røff guide til bibelen av Alf Kjetil Walgermo

Forlaget sier at dette er boken for alle som trenger å friske opp bibelkunnskapene sine, men den er også for de som aldri har åpnet en bibel i hele sitt liv. Jeg faller inn under den siste kategorien, og fikk noen undrende blikk fra familien min, da de så meg med denne boken i fanget.


Forlaget om boken:
Bibelen er den mest selde boka i verda. Bibelen er både heilag tekst og ein litterær triumf – utgangspunktet for to verdsreligionar og ein grunnstein for den vestlege litteraturen og sivilisasjonen. Kan vi eigentleg forstå historia vår, språket og kulturen om vi ikkje veit kva som står i Bibelen?

Med stor nysgjerrigheit og pedagogisk kløkt tek Alf Kjetil Walgermo med seg lesaren inn i Det gamle og Det nye testamentet. Boka er laga både for dei som treng ei oppfrisking av bibelkunnskapane sine, og for dei som knapt har sett i ein bibel.

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2017
Sider: 378
Kilde: Leseeks

Denne røffe guiden til bibelen er virkelig røff. Den er skrevet med humor og med det for øye å underholde like mye som å undervise. Boken er ryddig og logisk i sin oppbygging da den naturlig nok begynner med begynnelsen, Mosebøkene og fortsetter kronologisk gjennom Det gamle og Det nye testamentet, helt til apokalypsen og Johannes åpenbaring.

Hjelpe meg hvor mye "bibellære" grunnskolen har greid å hamre inn i min ateistiske hjerne. I det innledende kapitlet om Mosebøkene, får vi høre om Skapelsesberetningen, om Syndefallet, om Noahs ark og om Babels tårn, alle spennende historier som må ha gjort inntrykk på meg fra skoledagene. Kan du tenke deg at en av de første beretningene i bibelen sier oss at vi mennesker ikke skal være sjenerte for hverandre:

"Begge var nakne, både mannen og kvinnen, og de skammet seg ikke for hverandre". Det var tider det, men det fikk en brå stopp med syndefallet. Dette syndefallet som viser at mennesket vendte seg bort fra Gud, og at Han derfor måtte ofre sin egen sønn for å frelse menneskene. 


Funfackts om det gamle testamentet: 
  • Enok og Elia er de to eneste menneskene i verdenhistorien som ikke har dødd men blitt hentet direkte til himmelen av Gud selv.
  • Noah var det første mennesket på jorden som drakk seg full
  • Abraham fikk barn da han var 100 år gammel
  • Onans mangelfulle oppfylling av svogerekteskap er opphavet til ordet onani
  • Det hebraiske ordet for visdom er et hunnkjønnsord!
  • Høysangen er svært erotisk og nevner ikke Gud en eneste gang
  • Slutten på gamletestamentet er satt til 160 år f.Kr.

Vi får også lære en del om jødedommen, og hvordan denne delen av religionen ble befestet i historien. De historiske bøkene forteller historien om hvordan israelittene blir leid inn i det lovede landet Kanaan, og frem til tiden etter eksilet i Babylon i år 500 f.Kr. I Joshva-boken hører vi om den hellige krigen som fører til at israelerne vinner landet sitt. Det er altså ikke bare i vår tid israelerne turer frem, brutalt slakter, hogger ned og rydder vekk andre mennesker som står i veien. 

Historien om hvordan modige David lett tok livet av den fryktede Goliat og ble konge er faktisk spennende lesning. Han får sønnen Salomo, som senere blir konge og bygger det første tempelet i Jerusalem, et tempel som sto i 400 år, før det ble ødelagt av babylonerne. 

Om det er ateisten i meg eller min kronologiske hjerne som ikke greier basene, vet ikke jeg, men jeg sliter med at skapelsesberetningen finner sted bare noen hundre år før Jesu fødsel, at Gud er en faktisk "mann" som sitter oppe i skyene og kaster stein på folk, og at Hans engel kan slå ihjel 185000 mann i assyrialeiren. For meg har bibelhistoriene alltid vært eventyr, men dette er jo samtidig historiske fakta, så jeg leser og blir mer og mer forvirret, og nesten litt lettet når neste kapittel tar for seg de poetiske bøkene. 

Så var det Det nye testamentet sin tur, og vi sier takk og farvel til lovgiveren og religionsstifteren Moses. Nå er det Jesus fra Nasaret det handler om. Jesus var en historisk person, det er bevist men det er spørsmålet om han var Guds sønn, som har skilt troende fra ikke troende i all ettertid.

Det nye testamentet består av 27 bøker, og vi starter med å gå gjennom og sammenligne hva de fire evangelistene Matteus, Markus, Lukas og Johannes sier. Med Guds ofring av sin eneste sønn, soner Jesus for menneskenes synder. Dette erstatter den gammeltestamentlige offerpraksisen, den nye pakten Gud inngår med menneskene sier: Alle som tror på Jesus skal bli frelste.
I tillegg til evangeliene består det nye testamentet av Apostelgjerningene, Brevlitteraturen og Apokalypsen.

Gjennom resten av boken hører vi om undergjerningene til Jesus, som at han gikk på vannet, at han vekket folk opp fra døden etc. Jeg får plassert bergprekenen i Matteusevangeliet, og Juleevangeliet hos Lukas. Vi får innblikk i Jesu ligninger, og hører om hvordan Lukas gjør en innsats for å inkludere kvinnene.

Det føles uendelig lenge siden, men når jeg leser om krigshendelser i Roma i år 70, som førte til bygging av Colosseum og Forum Romanum, som jeg har besøkt, så dras historien helt inn i vår tid. 

Jeg koste meg med å lære opphavet til mange uttrykk som vi har i vår dagligtale, som ørkenvandring, syndebukk, manna fra himmelen, kniven på strupen, og opphavet til ordet helvete. Når jeg hører om Lilit som blir mor til en skokk demoner, humrer jeg over minnet om ekskonen til Frasier som må ha blitt modulert etter denne bibelske figuren. Fra Det nye testamentet får vi bakgrunnen for ord som ramaskrik, og uttrykk som ulv i fåreklær og perler for svin.

Nå ser jeg at det er på tide å begrense seg, det er ikke tvil om at denne boken engasjerte meg. Mitt eksemplar er nå pyntet med gule streker gjennom alle de 339 sidene med tekst, så jeg er ikke i tvil om at boken vil bli tatt frem ved en senere anledning. 

Mellom hvert kapittel får vi en detaljert liste med tips til hvor i bibelen den spesielt interesserte, kan lese om de forskjellige historiene i bibelen.
Til sist i boken finner du et alfabetisk personregister, en litteraturliste og sluttnoter som dokumenterer det hele etter alle kunstens regler. 

På Min bok og maleblogg, finner du omtalen som fristet meg til å lese boken


Røff guide til bibelen anbefales på det varmeste!

13 kommentarer:

  1. Denne er nok noe for meg! Du bør rett og slett lese "The testament of Mary" av Colm Tóibín (nettopp skrevet om den) og "Kain" av José Saramago (skrevet om denne tidligere). Jeg tror din ateistiske hjerne hadde kost deg svært med disse to. Jeg likte dem spesielt godt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for glimrende lesetips, jeg tar deg nok på ordet på disse to. Denne guiden til bibelen var i alle fall herlig lesning :)

      Slett
  2. Ha-ha: jeg er nok på linje med familien din som hevet øyenbrynene i forundring når du satt fordypet i denne!! Når det kommer til religion generelt er jeg mer enn skeptisk, men jeg skjønner at denne boka både er underholdende og lærerik uten at det er ei lærebok i religion... Vi får se om den med tid og stunder kan vies en smule oppmerksomhet - artig omtale var det i hvert fall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er historieinteressert først og fremst, og har lenge sett på Jesus som den historiske personen han var. Du kan trygt lese denne boken, og kanskje blir du som meg forundret over hvor mye du visste fra før av, det er skremmende hva grunnskolen greide å banke inn i oss på 9 år :)

      Slett
  3. Har denne boka jeg også, men enda ligger den ulest.. Den fikk så masse god kritikk i fjor. Før eller siden skal jeg lese den.
    Enig med Marianne om at Kain av Jose S er en god bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Legg den frem Anita, jeg er sikker på at du vil like den. Tidsaspektet forundret meg, at alt i Det gamle testamentet, skapelsen og alt det der, liksom "foregikk" under 700 år før Jesu fødsel??????

      Slett
    2. Den ligger veldig fremme, som en coffeetablebook under en aloe vera på stuebordet.:)
      Skapelsen foregikk vel mye før..? Men tidsperspektivene i Bibelen, som består av muntlige overleveringer som senere ble skrevet ned av noen, er vel ikke akkurat historisk korrekte.
      Og mye har skjedd med tolkninger og nytolkninger av Bibelen oppgjennom og hvordan Alf har lagt det opp, vet ikke jeg.. men jeg får vel lese den. Jeg skal Reise til Israel om en uke, så sånn sett burde jeg vel friske opp bibelkunnskapene når jeg reiser til det hellige land.
      Med skam å melde har jeg enda ikke lest en eneste av de Israel-Palestina-Jordan-bøkene jeg har skaffet meg før reisen, av en eller annen grunn frister det ikke. (Berlin har fristet mer) Vi får se de nærmeste dagene..
      Man kan vel nok om Israel til å få utbytte av reisen okkesom..

      Slett
    3. Heldige deg som skal til Israel, da synes jeg ikke fult så synd på deg, for at du ikke blir med i min koffert til Berlin i morgen :)
      Denne boken skulle du absolutt lest før Israel, mye av "handlingen" i gamle testamentet handler jo om Israel. Har du lest Stemmer fra Israel? en tynn flis som gjør inntrykk :)

      Slett
    4. Ja, vet det (ang Bibel og Israel, altså, men det er jo ting jeg vet fra før). Heldig også, selv om jeg føler litt uro mht til ustabiliteten der nede nå. Men det vil vel helst gå bra. Har sjekka UDs reiseråd nettopp. Kun fraråding i Gaza og nær grensen til Irak og Syria , også deler av Golanhøyden der det er mer enn fem km fra grensen, samt gamlebyen/eller deler av den i Jerusalem.
      Vi flyr via Istanbul så man får holde seg fast i setet.;)
      Fra spøk til alvor..
      Har ikke lest Stemmer...Kanskje lese den etter at jeg har vært der. Takk for tips.
      Men jeg har tenkt å lese Sidsel Wold sin bok. den har ligget her lenge klar, og så har jeg fra Palestina som jeg tar med (Himmel og blått hav eller hva den heter), og en stor guidebok. Har en bok som heter Jerusalem også som jeg har lånt på bib.

      (la inn en kommentar på innlegget ditt om Charlotte btw)

      Slett
  4. Marianne: Takk for påminnelsen om Kain-boken,den har jeg liggende her på vent og har gjort det lenge og siden den blir sammenlignet med Tòibìns bok rykker den oppover på leselisten.

    Tine: Tusen takk for tips om denne boken og jeg er enig med Marianne ang boken "Marias testamente" den er veldig god, den må du gjerne låne om du vil.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja takk, legg frem Marias testamente til neste gang vi møtes, den låner jeg gjerne :)

      Slett
    2. Er jeg rask på labben kan jeg ta med Kain også. Ha en god tur og kose dere er jeg sikker på at dere kommer til å gjøre! :-)

      Slett
    3. Høres ut som jeg har et prosjekt på gang, takk Beathe! Oh yesss, vi koser oss, spiser oss gjennom Berlin.

      Slett