onsdag 31. august 2016

Ny Jakob og Neikob bok!! - Naboen av Kari Stai

De som ikke har lest Jakob og Neikob forstår sikkert ikke begeistringen, men bær over med meg. Disse to karene til Kari Stai er noe helt for seg selv. Den forrige boken har et snev av jul over seg, noe jeg normalt ville skygget unna i 11 av 12 måneder, men med Jakob og Neikob ser jeg gjennom fingrene med hele julenissetemaet, for handlingen
(og moralen) er så bra.

I forrige bok trengte disse to bestevennene en samboer på loftet, mens i denne boken får de en ny nabo. Neikob setter opp et gjerde så naboen ikke kan komme inn til dem, mens Jakob bygger en bro, så naboen lettere skal kunne komme over til deres fjelltopp. Mens Neikob forventer nabobråk og nabokrangel gleder Jacob seg til nabolag og naboskap.

Neikob tar telefonen når naboen ringer for å invitere dem på fiskeboller:
"Nei, svarer Neikob. - Vi likar ikkje fisk i bollane.

Er det ikke herlig? Boken er full av sånne finurlige ting, som er en gullgruve for voksne som vil undre seg sammen med barn.

Handlingen blir etterhvert ganske så spennende, og små 2-5 åringer som synes tyver og monstre er noe av det skumleste som finnes, vil nok føle kribling i magen når de leser denne boken.

Som alltid blir fremmedfrykten gjort til skamme, og når naboen må redde Jakob og Neikob fra uføret de har satt seg selv i, blir alt fryd og gammen.

Dette er bok nummer fire i en serie med bøker for barn. Her finner du en liten dose moral, som ikke føles påtrengende og en stor dose humor, en kan ikke annet enn å elske disse to karene.

På småbarnsavdelingen jeg jobber har vi to "store" på 2 år som har vært igjen fra i fjor, og åtte litt mindre barn som er ny på avdelingen. De to "store" er allerede store fan av Jakob og Neikob, og jeg satser på at de mindre barna kommer raskt etter, når jeg begynner å lese Naboen for dem. 


Forlag: Samlaget
Utgitt: 2016
Sider: 30
Kilde: Leseeks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar