onsdag 17. august 2016

Hviskeren av Karin Fossum - i serien om Konrad Sejer

Karin Fossum er en forfatter av de sjeldne. Bøkene hennes skiller seg ut i mengden, og det lesingen av hennes utgivelser starter alltid med forventning og avsluttes med begeistring. Så også denne gangen!

Fra bakpå boken:
Ragna Riegel jobber på Europris og bor alene i barndomshjemmet. Nå er foreldrene hennes døde og den eneste sønnen har flyttet til Berlin og de har nesten ingen kontakt. Bare ett og annet jule- og bursdagskort.
Ragna lever livet sitt innen strenge rammer: hun liker jobben fordi den er full av rutine, hun liker å handle det samme i nabolagsbutikken hver dag. Hun må ha orden på livet. Og det har hun, inntil den dagen hun finner et brev i postkassen med hennes navn på konvolutten og en utvetydig trussel skrevet med store blokkbokstaver på arket inni. Brevet gir støtet til et mareritt der Ragna Riegel blir truet på livet av en ukjent fiende. Der hun merker at hun må ta alle midler i bruk for å forsvare seg.

Romanen tar form av Konrad Sejers avhør av Ragna Riegel etter at det verste er skjedd. Etter at alt er for seint. Gjennom avhørene forsøker Sejer å lokke fram sannheten om det som er skjedd. Men er Ragna sannferdig? Eller fører hun omgivelsene grundig bak lyset. Det blir det Sejers oppgave å finne ut av.

Romanen begynner rolig og forsiktig og jeg tar meg selv i å tenke "hva er dette for en Fossum-krim?" Men, noe ubehagelig hadde allerede festet seg i meg, noe som vokste seg mektigere for hver side jeg leste. Historien er bygget opp fra to kanter, både Sejer som avhører Ragna Riegel, og hennes historie som utspiller seg i tiden før hun ble arrestert.

Dette er ikke en krim hvor leseren skal finne ut hvem ugjerningsmannen er, for hun sitter allerede fengslet. Men hva hun har gjort, hvordan og hvorfor det vet vi ingenting om foreløpig. Etterhvert som vi blir kjent med henne, kommer det for en dag at hun har følt seg truet på livet, og svaret på hvorfor hun har gjort det hun har gjort, kommer lenge før svaret på hva hun egentlig har gjort.

Komplisert? Vel, når du leser så er det ikke innviklet i det hele tatt, men forbered deg på en intens leseøkt, for dette røsket godt i hjerterøttene mine. Ragna er en dame i sin beste alder, men hun har flere utfordringer enn de fleste. Å få disse avdekket en etter en gjennom lesningen var en av styrkene til boken, så de skal jeg ikke røpe noe om.

Hviskeren har et snev av "psykologisk thriller" over seg og også et lite dryss av Murakami, men det jeg setter størst pris på med Karin Fossums bøker, er den gode innsikten hun har i den menneskelige psyke. Boken anbefales på det varmeste!

Artemisia kaller boken et mesterstykke i sin omtale, noe jeg er helt enig med.


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: høsten 2016
Sider: 333 tettpakkede 
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Ja, dette var en god bok, godt at du også likte den. Takk for link, linker tilbake.:) Ps- jeg likte også John Harts Syndenes forlatelse veldig godt, det raste unna i dag og i går kveld og jeg er ferdig, på tross av at at gjerningsmannen var like søkt som jeg tenkte på et eller annet tidspunkt.. Men i hardcore krim kan jo alt skje..;)

    SvarSlett
  2. Jeg har akkurat fått boka i hus fra Bokklubben, men har lagt den litt til side, da jeg har bøker fra biblioteket med tidsfrist. Men gleder meg til å lese den, da Karin Fossum så absolutt er en av de bedre forfattere innenfor denne sjangeren.

    SvarSlett
  3. Konrad Sejer er en favoritt - gleder meg til å lese boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en liten haug liggende til deg :)

      Slett
  4. Ser at du også likte denne ja - synes det er hennes beste jeg. Fin omtale, jeg linker til deg.

    SvarSlett